Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Központi Óvodája, 8184 Balatonfűzfő, Bugyogóforrás u. 15.  Tel: 0688/451-872
*Intézményünk*

*Házirend*

*Külső Kapcsolatok*

*Napirend*

 
*Dokumentumok*

SZMSZ

 op

bp

 
*Aktualitások*

INDULÓ LISTA

 
* Ide írhatsz*
 
*Versek, mesék*
 
* Belépés *
belépés
 
*Érdeklődők*
Indulás: 2009-03-03
 
* Működési folyamat *

Az intézmény működési folyamata

 

Az intézmény működési folyamata az alábbi feladatok szerint kerül meghatározásra, részletezésre:

 

- vezetési,

 

- tervezési,

 

- ellenőrzési,

 

- mérési,

 

- értékelési feladatok.

1. Vezetési feladatok

A minőségirányítási programban meghatározottaknak először a vezetésben kell érvényre jutniuk. A minőségfejlesztési munka során a legnagyobb felelőssége a vezetőknek van.

 

 

 

Az intézményvezető feladata, hogy:

 

- kiemelt jelentőséggel kezelje a minőségirányítási, fejlesztési tevékenységet,

 

- példát mutasson a minőségfejlesztési tevékenység során,

 

- tudatosítsa az intézmény valamennyi dolgozójával a minőségirányítás célját, s azt, hogy az intézménnyel kapcsolatban lévők közös érdeke az egyes működési folyamatok javítása,

 

- tájékoztassa a dolgozókat arról, hogy a minőségfejlesztési feladatokban való részvétel minden dolgozó feladata.

 

 

 

Az intézmény vezetése a minőségirányítási programjának elfogadásával elkötelezi magát az intézmény működésének javítására, az intézmény tevékenysége minőségi színvonalának emelésére.

 

 

 

Az intézmény vezetése a fentiek érdekében:

 

- kiemelten kezeli az intézmény jogszerű, törvényes működtetésével kapcsolatos tevékenységeit, megteremti az intézményi dokumentumok összhangját egymással és a hatályos jogszabályokkal,

 

- megteremti a minőségirányítási program végrehajtásához szükséges szervezeti hátteret, ennek érdekében

 

- Minőségirányítási Csoportot szervez, melynek feladata az intézmény minőségi céljai elérése érdekében a minőségfejlesztés működtetése,

 

- gondoskodik az értékelési feladatok ellátásához szükséges feltételek biztosításáról,

 

- értékeli az intézmény helyzetét a minőségirányítási célok alapján,

 

- különböző eszközök bevonásával (fenntartói hozzájárulás kérés, pályázatok, stb.) biztosítja a minőségirányítási célok megvalósításához szükséges erőforrások pénzügyi fedezetét.

1.1. A vezető elkötelezettsége és felelőssége

A minőség elérésében a szervezet vezetésének kulcsszerepe van. Példamutatás és az a tény, hogy kiemelten kezeli ezt a kérdést, különösen nagy súlyt ad az ehhez kapcsolódó munkának.

 

A vezető feladata:

 

- Segíti az óvodát a helyi nevelési programban megfogalmazott céljai elérésében

 

- Intézményi és munkatársi értékeléseket, ha szükséges, beavatkozásokat kezdeményez.

 

- Hatékonyan alkalmazza az óvodapedagógusok szaktudását és képességeit.

 

- Segíti a teljes alkalmazotti kör elégedettségét és önmegvalósítását.

 

- Az emberi erőforrás fejlesztés elveit mindenki számára világossá teszi.

 

- Segíti az etikus elvek, normák kialakítását és ennek megfelelő magatartás, viselkedéskultúra megvalósítását.

 

- Innovációra törekszik, a közoktatás-fejlesztés aktuális feladataira nyitott, menedzseli a változást annak érdekében, hogy az előnyt jelentsen az egyén, a csoport és az egész szervezet számára.

2. Tervezési feladatok

 

A vezetési és a tervezési feladatok egymással kölcsönhatásban funkcionálnak, mivel:

 

- a tervezési tevékenység során szükség van a vezetői irányításra, a tervek kidolgozására, ami általában vezetői, illetve vezetői közreműködéssel végrehajtott feladat,

 

- a vezetési tevékenység során szükség van tervekre, melyek az egyes vezetési tevékenységek végrehajtásának időpontját, konkretizálását stb. jelentik, s eszköz a vezetési feladatok során.

 

A tervezés során arra kell törekedni, hogy a tervezés stratégiai tervezésen alapuljon, a hosszú- és középtávú, valamint éves tervek egymásra épüljenek.

 

A tervezési folyamatokat, a folyamatban található elemek egymáshoz való viszonyát szabályozni kell azért, hogy azok a legkedvezőbben tudják hatásukat kifejteni.

 

Az intézmény a következő területekre vonatkozóan határozza meg tervezési folyamatait:

 

- szakmai tervezés (közoktatási feladatok ellátásának tervezése),

 

- biztonságos intézményüzemeltetés tervezése,

 

- gazdálkodással kapcsolatos tervezés,

 

- ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos tervezés.

 

 

 

A részletes tervezési folyamatokat a 4. számú melléklet tartalmazza.

 

3. Ellenőrzési feladatok

 

Az intézményi működés- és feladatellátás megfelelőségi vizsgálata a hatályos jogszabályok és a pedagógiai program alapján történik az ellenőrzés.

 

Az ellenőrzés a hatékony működést segíti elő, a tények okait keresi, célja a hiányok pótlása, a hibák javítása, az eredmények megerősítése, a hatékony módszerek elterjesztése.

 

Az ellenőrzés folyamata:

 

- Dokumentumok begyűjtése, ellenőrzése, információgyűjtés

 

- helyszíni ellenőrzések lefolytatása

 

- Eredmények összegzése, értékelése, megállapítások

 

- Szükség szerinti korrekciós javaslatok megfogalmazása

 

- Az érintettekkel az ellenőrzés tapasztalatainak, a megállapításoknak a megismertetése és elfogadása

 

- Az ellenőrzési dokumentumok átadása bizonylatolás.

 

 

 

Az ellenőrzés módszerei, eszközei:

 

- Csoportos vagy egyéni interjú

 

- Helyszíni megfigyelés

 

- Beszámoltatás

 

- Dokumentumelemzés

 

- Mérések számítások

 

 

 

Az óvoda dokumentációs rendszere

Az ellenőrzés alapja: 

melyet az  5. számú  melléklet tartalmaz.

 

 

4. Mérési feladatok

 

A mérési feladatok ellátásának célja, hogy az óvodai munkaeredményeiről, az intézmény működésének különböző területeiről folyamatosan, megbízható adatok álljanak rendelkezésre, melyek alapját képezhetik az értékelési feladtok ellátásának.

 

 

 

A mérési feladatok kiterjednek

 

- az intézmény egészére

 

- az intézmény fontosabb partnereire

 

- az intézménybe járó gyermekekre

 

Partner

Módszer

Minta nagysága

Ki / Be

Mintavétel

Gyakoriság

Tájékoztatás

Kit / Hogyan

 

Gyermek

Szereti / nem szereti

Teljes körű / középső

Merítéses

2 évente

Szülőt, dolgozót /

Szóban

 

Szülő

Kérdőív (skálázott)

Teljes körű

Merítéses

2 évente

Szülőt, dolgozót / szóban

 

Dolgozók

Kérdőív

Teljes körű

 

2 évente

Dolgozókat / szóban

 

Fenntartó

Struktúrált interjú

 

 

4 évente

Dolgozókat / szóban

 

Ált. isk.

1.-2. osztály

Interjú

1. vagy 2. osztály

Szisztematikus

2 évente

Dolgozókat / szóban

 

 

Az igényfelmérés célja az, hogy az igényfelmérés tervezetten történjen, s a partnerek elvárásai az intézmény számára ismertek legyenek.

 

Dokumentumai: Kérdőívek, összesítő táblázatok, diagrammok.

 

Az igényfelméréseket követően az intézmény megkezdi a feltárt problémák, hiányosságok javítását.

 

Intézkedési terveket készít, melyeknek megjelöli célját, feladatát, sikerkritériumait, felelősét és határidejét.

 

A problémafeltárás nyomán az intézkedési tervek végrehajtása következik az óvodai működés különböző területeiről.

 

Az intézkedési tervek végrehajtásával javul a működési rend. A meghozott szabályok beépülnek az óvoda működési folyamatába.

4.1. Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok

Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok keretében gondoskodni kell:

 

- a pedagógusok továbbképzésével, képzésével kapcsolatos adatok méréséről

 

- az oktató és nevelőmunka színvonalának méréséről

 

- a szakmai tevékenység méréséről

 

- a költségvetési terv és beszámoló adatainak áttekintéséről.

 

 

4.2. Az intézménybe járó gyermekekre kiterjedő mérési feladatok

A mérés rendszere:

Az óvodai nevelés folyamatában a mérés olyan módszer, mellyel információkat szerzünk a nevelés eredményeiről, a gyermekek személyiségének fejlődéséről, és a gyermekek részképességeinek adott állapotáról.

 

Minden gyermekről külön-külön fejlődési dokumentációt vezetünk. A méréseket az óvodapedagógusok végzik.

 

A mérés célja kettős:

  • A gyermekek fejlesztéséhez szükséges kiindulási pont meghatározása, és

  •  

    a fejlesztés további feladatainak, területeinek kijelölése.

 

Feladata: a fejlődés nyomon követése

A nevelőtestület a mérés során az alábbi elveket tartja szem előtt:

  • minden gyermeket önmagához képest fejlesztünk

  • a mérés alapja nem az életkor, hanem az egyes gyermekek adottságai

  • a mérés előfeltétele a gyermek megismerése

  • a méréseket folyamatosan (rendszeresen) végezzük a gyermekek leterhelése nélkül

  • a méréseket úgy végezzük, hogy ne zavarja a nevelési folyamatot, ezért körültekintően választjuk meg az időpontot, a helyet, és e szerint biztosítjuk a megfelelő légkört.

 

 

A mérés területei, módszerei:

A mérés területeit a Helyi Nevelési Programunk cél- és feladatrendszere határozza meg.

 

A gyermeki fejlődés dokumentálása, a mérés módszereinek és eszközeinek meghatározása, a mérések időszakának kijelölése, a fejlődés nyomon követhetőségének regisztrálási módja nevelőtestületi döntés eredménye, az óvodapedagógusok egységesen vezetik.

Mérés területei, tartalma

Mérés módszerei

Szociális érettség

  • kapcsolatteremtés

  • beilleszkedés a tevékenységekbe

  • feladatmegértés, feladattartás

  • érzelmi élet

  • önállóság

  • feladatvégzés minősége

  • munkatempó

Megfigyelés

Nyelvi kifejezőkészség

  • szókincs

  • elvont kifejezések előfordulása

  • beszédritmus

  • képolvasás

  • szövegvisszaadás

Beszélgetés, megfigyelés

Testséma fejlettségi mutatói

  • testrészek ismerete, funkciói

Megfigyelés

Értelmi fejlettség

  • tárgyak csoportosítása

  • időbeli relációk felismerése

  • figyelem jellemzői

  • motoros feladat verbális visszaadása

  • emlékezet fejlettsége

  • problémamegoldó gondolkodás

Beszélgetés, megfigyelés, feladatlap, manuális cselekedtetés

Mozgásfejlettség

  • egyensúlyozás

  • mozgáskoordináció

  • finommotoros koordináció (ceruzafogás, manuális tevékenységek)

Cselekedtetés, megfigyelés

Elvárás, elégedettség, elégedetlenkedés

  • kedvelt tevékenységek

  • nem kedvelt tevékenységek

  • igények, elvárások

Nyitott mese, képkirakó, beszélgetés

 

 

 

A mérés formái:

  • a bemeneti állapot, az adottságok felmérése óvodába lépéskor történik, ez egy helyzetfeltárást tükröz, az egyéni fejlesztés kiindulópontja

  • a folyamatos nyomon követés elengedhetetlen a nevelés folyamatában, mert az egyes képességek nem egyszerre, és nem egyenletesen fejlődnek.

 

 

5. Értékelési feladatok

Az értékelés a kitűzött célok összevetését jelenti a tényleges eredményekkel. Szembesítést jelent, a végzett munka során adódó eredmények számbavételét, a hibákkal, hiányosságokkal való szembenézést.

 

Szoros kapcsolatban van a méréssel, ellenőrzéssel és az elemzéssel: az értékelés alapja a mérések, ellenőrzések tapasztalatainak elemzése.

Az értékelés célja:

Az óvodai működés minden területén a mérések és ellenőrzések tapasztalataira épülő objektív, konkrét, kellően indokolt értékelés a további fejlesztésre, innovációra ösztönözze a teljes alkalmazotti kört.

Értékelés területe

Értékelés tartalma

Értékelés módja

Értékelést végzi

Gyakoriság

Vezetés
  • Demokratizmus

  • Szakmai kompetencia

  • Informáltság

  • Személyes kapcsolatok

  • Vezetői elvárások

Klímavizsgálat

minősítés

Nevelőtestület

2 évente

Neveléspolitika és stratégia

  • Az óvoda hosszú távú céljai (HNP)

  • Hosszú távú minőségcélok (MIP)

Dokumentum elemzés, helyzetértékelés

Óvodavezető, teljes alkalmazotti kör

Évente

Erőforrások

  • Személyi feltételek

  • Tárgyi feltételek

  • Környezeti sajátosságok

beszámoló

Óvodavezető, nevelőtestület

Évente

Dolgozók irányítása

  • Vezetői stílus

  • Dolgozók bevonása

  • Vezetés szerkezete

minősítés

Nevelőtestület, teljes alk. kör

Évente

Folyamatok

  • Pedagógiai munka

  • Tanügyigazgatás

  • Gazdálkodás

  • Munkáltatás

 

Értekezletek, jelentés, beszámoló, minősítés

Óvodavezető, nevelőtestület, teljes alk. kör

Évente

 

Munkatársak elégedettsége

  • Szakmai önmegvalósítás nevelési egység

  • Szociális kohézió

  • Személyes kapcsolatok

  • Együttműködés

  • Közérzet

  • Viszony a vezetéshez

 

Kérdőív, klíma vizsgálat, minősítés

Óvodavezető, nevelőtestület, teljes alk. kör

Évente

Partnerek elégedettsége

  • Kapcsolatok

  • Informáltság

  • Inf.áramlás

  • Nevelés minősége

  • Óvoda esztétikája

  • HNP ismeret

Megbeszélések, értekezletek, minősítés

Közvetlen és közvetett partnerek

Évente, kétévente

Társadalmi kihatás

  • Iskolák visszajelzései

  • Az óvoda nyitottsága

  • A közoktatási szolgáltatás minőssége

Értekezletek, fórumok, megbeszélések

Óvodavezető, partnerek

Évente, kétévente

Kulcsfontosságú eredmények

  • Nevelési eredményei óvodáskor végén

Minősítés, értekezletek, megbeszélések

Óvodavezető, nevelőtestület

Évente

Irányított önértékelés

  • Az adottságok és eredmények összevetése

minősítés

Óvodavezető, nevelőtestület

3 évente

 

 

6. Az intézmény önértékelése

Az önértékelés célja az intézmény adottságainak, eredményeinek

 

- felmérése,

 

- a felmérések alapján rendelkezésre álló tények, adatok értékelése, majd

 

- a szükséges beavatkozások kidolgozása és végrehajtása.

 

 

 

Az önértékelés során az adottságok tekintetében felmérést kell végezni:

 

- a vezetés,

 

- a dolgozók szakmai irányítása,

 

- az intézmény erőforrása,

 

- az intézmény folyamatai

 

tekintetében.

 

 

 

Az önértékelés során vizsgálni kell az elért eredményeket, melyeknél főbb szempontok:

 

- a fenntartó elégedettsége,

 

- a gyermek és a szüleik elégedettsége,

 

- a pedagógusok elégedettsége,

 

- a gyermeket fogadó intézmény elégedettsége,

 

- a nevelési eredmények.

 

 

 

Az önértékelés során meg kell határozni

 

- az erősségeket,

 

- a lehetőségeket,

 

- a gyengeségeket,

 

- a veszélyeket.

 

 

vissza

*vissza*

 

 

 

 

Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték