Az intézmény működési folyamata
Az intézmény működési folyamata az alábbi feladatok szerint kerül meghatározásra, részletezésre:
- vezetési,
- tervezési,
- ellenőrzési,
- mérési,
- értékelési feladatok.
1. Vezetési feladatok
A minőségirányítási programban meghatározottaknak először a vezetésben kell érvényre jutniuk. A minőségfejlesztési munka során a legnagyobb felelőssége a vezetőknek van.
Az intézményvezető feladata, hogy:
- kiemelt jelentőséggel kezelje a minőségirányítási, fejlesztési tevékenységet,
- példát mutasson a minőségfejlesztési tevékenység során,
- tudatosítsa az intézmény valamennyi dolgozójával a minőségirányítás célját, s azt, hogy az intézménnyel kapcsolatban lévők közös érdeke az egyes működési folyamatok javítása,
- tájékoztassa a dolgozókat arról, hogy a minőségfejlesztési feladatokban való részvétel minden dolgozó feladata.
Az intézmény vezetése a minőségirányítási programjának elfogadásával elkötelezi magát az intézmény működésének javítására, az intézmény tevékenysége minőségi színvonalának emelésére.
Az intézmény vezetése a fentiek érdekében:
- kiemelten kezeli az intézmény jogszerű, törvényes működtetésével kapcsolatos tevékenységeit, megteremti az intézményi dokumentumok összhangját egymással és a hatályos jogszabályokkal,
- megteremti a minőségirányítási program végrehajtásához szükséges szervezeti hátteret, ennek érdekében
- Minőségirányítási Csoportot szervez, melynek feladata az intézmény minőségi céljai elérése érdekében a minőségfejlesztés működtetése,
- gondoskodik az értékelési feladatok ellátásához szükséges feltételek biztosításáról,
- értékeli az intézmény helyzetét a minőségirányítási célok alapján,
- különböző eszközök bevonásával (fenntartói hozzájárulás kérés, pályázatok, stb.) biztosítja a minőségirányítási célok megvalósításához szükséges erőforrások pénzügyi fedezetét.
1.1. A vezető elkötelezettsége és felelőssége
A minőség elérésében a szervezet vezetésének kulcsszerepe van. Példamutatás és az a tény, hogy kiemelten kezeli ezt a kérdést, különösen nagy súlyt ad az ehhez kapcsolódó munkának.
A vezető feladata:
- Segíti az óvodát a helyi nevelési programban megfogalmazott céljai elérésében
- Intézményi és munkatársi értékeléseket, ha szükséges, beavatkozásokat kezdeményez.
- Hatékonyan alkalmazza az óvodapedagógusok szaktudását és képességeit.
- Segíti a teljes alkalmazotti kör elégedettségét és önmegvalósítását.
- Az emberi erőforrás fejlesztés elveit mindenki számára világossá teszi.
- Segíti az etikus elvek, normák kialakítását és ennek megfelelő magatartás, viselkedéskultúra megvalósítását.
- Innovációra törekszik, a közoktatás-fejlesztés aktuális feladataira nyitott, menedzseli a változást annak érdekében, hogy az előnyt jelentsen az egyén, a csoport és az egész szervezet számára.
2. Tervezési feladatok
A vezetési és a tervezési feladatok egymással kölcsönhatásban funkcionálnak, mivel:
- a tervezési tevékenység során szükség van a vezetői irányításra, a tervek kidolgozására, ami általában vezetői, illetve vezetői közreműködéssel végrehajtott feladat,
- a vezetési tevékenység során szükség van tervekre, melyek az egyes vezetési tevékenységek végrehajtásának időpontját, konkretizálását stb. jelentik, s eszköz a vezetési feladatok során.
A tervezés során arra kell törekedni, hogy a tervezés stratégiai tervezésen alapuljon, a hosszú- és középtávú, valamint éves tervek egymásra épüljenek.
A tervezési folyamatokat, a folyamatban található elemek egymáshoz való viszonyát szabályozni kell azért, hogy azok a legkedvezőbben tudják hatásukat kifejteni.
Az intézmény a következő területekre vonatkozóan határozza meg tervezési folyamatait:
- szakmai tervezés (közoktatási feladatok ellátásának tervezése),
- biztonságos intézményüzemeltetés tervezése,
- gazdálkodással kapcsolatos tervezés,
- ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos tervezés.
A részletes tervezési folyamatokat a 4. számú melléklet tartalmazza.
3. Ellenőrzési feladatok
Az intézményi működés- és feladatellátás megfelelőségi vizsgálata a hatályos jogszabályok és a pedagógiai program alapján történik az ellenőrzés.
Az ellenőrzés a hatékony működést segíti elő, a tények okait keresi, célja a hiányok pótlása, a hibák javítása, az eredmények megerősítése, a hatékony módszerek elterjesztése.
Az ellenőrzés folyamata:
- Dokumentumok begyűjtése, ellenőrzése, információgyűjtés
- helyszíni ellenőrzések lefolytatása
- Eredmények összegzése, értékelése, megállapítások
- Szükség szerinti korrekciós javaslatok megfogalmazása
- Az érintettekkel az ellenőrzés tapasztalatainak, a megállapításoknak a megismertetése és elfogadása
- Az ellenőrzési dokumentumok átadása bizonylatolás.
Az ellenőrzés módszerei, eszközei:
- Csoportos vagy egyéni interjú
- Helyszíni megfigyelés
- Beszámoltatás
- Dokumentumelemzés
- Mérések számítások
Az óvoda dokumentációs rendszere
Az ellenőrzés alapja:
melyet az 5. számú melléklet tartalmaz.
4. Mérési feladatok
A mérési feladatok ellátásának célja, hogy az óvodai munkaeredményeiről, az intézmény működésének különböző területeiről folyamatosan, megbízható adatok álljanak rendelkezésre, melyek alapját képezhetik az értékelési feladtok ellátásának.
A mérési feladatok kiterjednek
- az intézmény egészére
- az intézmény fontosabb partnereire
- az intézménybe járó gyermekekre
Partner
|
Módszer
|
Minta nagysága
Ki / Be
|
Mintavétel
|
Gyakoriság
|
Tájékoztatás
Kit / Hogyan
|
Gyermek
|
Szereti / nem szereti
|
Teljes körű / középső
|
Merítéses
|
2 évente
|
Szülőt, dolgozót /
Szóban
|
Szülő
|
Kérdőív (skálázott)
|
Teljes körű
|
Merítéses
|
2 évente
|
Szülőt, dolgozót / szóban
|
Dolgozók
|
Kérdőív
|
Teljes körű
|
|
2 évente
|
Dolgozókat / szóban
|
Fenntartó
|
Struktúrált interjú
|
|
|
4 évente
|
Dolgozókat / szóban
|
Ált. isk.
1.-2. osztály
|
Interjú
|
1. vagy 2. osztály
|
Szisztematikus
|
2 évente
|
Dolgozókat / szóban
|
Az igényfelmérés célja az, hogy az igényfelmérés tervezetten történjen, s a partnerek elvárásai az intézmény számára ismertek legyenek.
Dokumentumai: Kérdőívek, összesítő táblázatok, diagrammok.
Az igényfelméréseket követően az intézmény megkezdi a feltárt problémák, hiányosságok javítását.
Intézkedési terveket készít, melyeknek megjelöli célját, feladatát, sikerkritériumait, felelősét és határidejét.
A problémafeltárás nyomán az intézkedési tervek végrehajtása következik az óvodai működés különböző területeiről.
Az intézkedési tervek végrehajtásával javul a működési rend. A meghozott szabályok beépülnek az óvoda működési folyamatába.
4.1. Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok
Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok keretében gondoskodni kell:
- a pedagógusok továbbképzésével, képzésével kapcsolatos adatok méréséről
- az oktató és nevelőmunka színvonalának méréséről
- a szakmai tevékenység méréséről
- a költségvetési terv és beszámoló adatainak áttekintéséről.
4.2. Az intézménybe járó gyermekekre kiterjedő mérési feladatok
A mérés rendszere:
Az óvodai nevelés folyamatában a mérés olyan módszer, mellyel információkat szerzünk a nevelés eredményeiről, a gyermekek személyiségének fejlődéséről, és a gyermekek részképességeinek adott állapotáról.
Minden gyermekről külön-külön fejlődési dokumentációt vezetünk. A méréseket az óvodapedagógusok végzik.
A mérés célja kettős:
Feladata: a fejlődés nyomon követése
A nevelőtestület a mérés során az alábbi elveket tartja szem előtt:
-
minden gyermeket önmagához képest fejlesztünk
-
a mérés alapja nem az életkor, hanem az egyes gyermekek adottságai
-
a mérés előfeltétele a gyermek megismerése
-
a méréseket folyamatosan (rendszeresen) végezzük a gyermekek leterhelése nélkül
-
a méréseket úgy végezzük, hogy ne zavarja a nevelési folyamatot, ezért körültekintően választjuk meg az időpontot, a helyet, és e szerint biztosítjuk a megfelelő légkört.
A mérés területei, módszerei:
A mérés területeit a Helyi Nevelési Programunk cél- és feladatrendszere határozza meg.
A gyermeki fejlődés dokumentálása, a mérés módszereinek és eszközeinek meghatározása, a mérések időszakának kijelölése, a fejlődés nyomon követhetőségének regisztrálási módja nevelőtestületi döntés eredménye, az óvodapedagógusok egységesen vezetik.
Mérés területei, tartalma
|
Mérés módszerei
|
Szociális érettség
|
Megfigyelés
|
Nyelvi kifejezőkészség
|
Beszélgetés, megfigyelés
|
Testséma fejlettségi mutatói
|
Megfigyelés
|
Értelmi fejlettség
-
tárgyak csoportosítása
-
időbeli relációk felismerése
-
figyelem jellemzői
-
motoros feladat verbális visszaadása
-
emlékezet fejlettsége
-
problémamegoldó gondolkodás
|
Beszélgetés, megfigyelés, feladatlap, manuális cselekedtetés
|
Mozgásfejlettség
|
Cselekedtetés, megfigyelés
|
Elvárás, elégedettség, elégedetlenkedés
|
Nyitott mese, képkirakó, beszélgetés
|
A mérés formái:
-
a bemeneti állapot, az adottságok felmérése óvodába lépéskor történik, ez egy helyzetfeltárást tükröz, az egyéni fejlesztés kiindulópontja
-
a folyamatos nyomon követés elengedhetetlen a nevelés folyamatában, mert az egyes képességek nem egyszerre, és nem egyenletesen fejlődnek.
5. Értékelési feladatok
Az értékelés a kitűzött célok összevetését jelenti a tényleges eredményekkel. Szembesítést jelent, a végzett munka során adódó eredmények számbavételét, a hibákkal, hiányosságokkal való szembenézést.
Szoros kapcsolatban van a méréssel, ellenőrzéssel és az elemzéssel: az értékelés alapja a mérések, ellenőrzések tapasztalatainak elemzése.
Az értékelés célja:
Az óvodai működés minden területén a mérések és ellenőrzések tapasztalataira épülő objektív, konkrét, kellően indokolt értékelés a további fejlesztésre, innovációra ösztönözze a teljes alkalmazotti kört.
Értékelés területe
|
Értékelés tartalma
|
Értékelés módja
|
Értékelést végzi
|
Gyakoriság
|
Vezetés
|
-
Demokratizmus
-
Szakmai kompetencia
-
Informáltság
-
Személyes kapcsolatok
-
Vezetői elvárások
|
Klímavizsgálat
minősítés
|
Nevelőtestület
|
2 évente
|
Neveléspolitika és stratégia
|
|
Dokumentum elemzés, helyzetértékelés
|
Óvodavezető, teljes alkalmazotti kör
|
Évente
|
Erőforrások
|
-
Személyi feltételek
-
Tárgyi feltételek
-
Környezeti sajátosságok
|
beszámoló
|
Óvodavezető, nevelőtestület
|
Évente
|
Dolgozók irányítása
|
-
Vezetői stílus
-
Dolgozók bevonása
-
Vezetés szerkezete
|
minősítés
|
Nevelőtestület, teljes alk. kör
|
Évente
|
Folyamatok
|
-
Pedagógiai munka
-
Tanügyigazgatás
-
Gazdálkodás
-
Munkáltatás
|
Értekezletek, jelentés, beszámoló, minősítés
|
Óvodavezető, nevelőtestület, teljes alk. kör
|
Évente
|
Munkatársak elégedettsége
|
-
Szociális kohézió
-
Személyes kapcsolatok
-
Együttműködés
-
Közérzet
-
Viszony a vezetéshez
|
Kérdőív, klíma vizsgálat, minősítés
|
Óvodavezető, nevelőtestület, teljes alk. kör
|
Évente
|
Partnerek elégedettsége
|
-
Kapcsolatok
-
Informáltság
-
Inf.áramlás
-
Nevelés minősége
-
Óvoda esztétikája
-
HNP ismeret
|
Megbeszélések, értekezletek, minősítés
|
Közvetlen és közvetett partnerek
|
Évente, kétévente
|
Társadalmi kihatás
|
|
Értekezletek, fórumok, megbeszélések
|
Óvodavezető, partnerek
|
Évente, kétévente
|
Kulcsfontosságú eredmények
|
|
Minősítés, értekezletek, megbeszélések
|
Óvodavezető, nevelőtestület
|
Évente
|
Irányított önértékelés
|
|
minősítés
|
Óvodavezető, nevelőtestület
|
3 évente
|
6. Az intézmény önértékelése
Az önértékelés célja az intézmény adottságainak, eredményeinek
- felmérése,
- a felmérések alapján rendelkezésre álló tények, adatok értékelése, majd
- a szükséges beavatkozások kidolgozása és végrehajtása.
Az önértékelés során az adottságok tekintetében felmérést kell végezni:
- a vezetés,
- a dolgozók szakmai irányítása,
- az intézmény erőforrása,
- az intézmény folyamatai
tekintetében.
Az önértékelés során vizsgálni kell az elért eredményeket, melyeknél főbb szempontok:
- a fenntartó elégedettsége,
- a gyermek és a szüleik elégedettsége,
- a pedagógusok elégedettsége,
- a gyermeket fogadó intézmény elégedettsége,
- a nevelési eredmények.
Az önértékelés során meg kell határozni
- az erősségeket,
- a lehetőségeket,
- a gyengeségeket,
- a veszélyeket.
*vissza*
|