1. A teljesítményértékelés fogalma, tartalma, célja
A teljesítményértékelés olyan értékelési tevékenység, mely kiterjed
A teljesítményértékelés során az értékelésnek
-
Meghatározott célrendszeren kell alapulnia
-
Fejlesztő értékelésnek kell lennie
-
Tartalmaznia kell az önértékelési elemeket.
A teljesítményértékelés célja, hogy a pedagógusok, és az Intézmény vezetését ellátó személyek teljesítménye fokozatosan – különösen a feladatellátáshoz szükséges képességek, készségek, tudás és tapasztalat fejlesztésével – javuljon, és ezzel segítse az Intézmény minőségcéljainak megvalósítását. E cél érdekében a teljesítményértékelés során szükség van:
-
A képzési szükségletek felmérésére
-
A fejlődési törekvések támogatására
-
A munkavállalók önértékelésére
-
A fejlesztési, fejlődési célok meghatározására
-
A fejlődéshez szükséges eszközök, források felkutatására, bővítésére, javítására
-
A feladat-ellátási terv, a munkaidő-nyilvántartás, valamint a munkaköri leírások alapján a dolgozók tevékenységének áttekintésére.
A teljesítményértékelés által megfogalmazott megállapítások sikeresen felhasználhatóak azokban az esetekben, ahol
2. A vezetői feladatokat ellátók teljesítményértékelése
2.1. A teljesítménykövetelmények meghatározása
A vezetők teljesítménykövetelményének kialakításában részt vesznek
- maguk a vezetők, valamint
- a fenntartó önkormányzat – közvetve az önkormányzat által meghatározott minőségirányítási program által, valamint közvetlenül, konkrét vezetői elvárások megfogalmazásával.
A vezetők teljesítménykövetelményeinek olyanoknak kell lenniük, melyek
- tartalmazzák a vezetői pozíció ellátásával kapcsolatos követelményeket,
- a minőségcélokhoz kapcsolódnak, annak megvalósítását szolgálják.
A teljesítménykövetelményeket minden tanév megkezdésekor, legkésőbb szeptember 1-ig, meg kell fogalmazni, írásba kell foglalni, és átadás-átvételi elismervény mellett át kell adni az érintettnek.
A teljesítménykövetelmények meghatározása során ügyelni kell a következőkre:
- a teljesítménykövetelmények adott tanévre vonatkozhatnak,
- tartalmazniuk kell
- a vezető, illetve a pedagógus személyes adatait,
- a teljesítménykövetelmények részletes leírását.
2.2. A teljesítményértékelés
A vezetők teljesítményét az adott évre rögzített teljesítménykövetelmények alapján kell értékelni.
Az értékelésben részt vesznek:
- a vezetők,
- a fenntartó.
A teljesítményértékelés a teljesítménykövetelmények alapján értékeli a vezetők tevékenységét.
A vezetők teljesítményét a tanév végén, de legkésőbb a következő tanév megkezdéséig értékelni kell. Az értékelést írásba kell foglalni, és át kell adni az érintettnek.
A teljesítményértékelés során el kell készíteni:
- egy összesített értékelést, mely tartalmazza a teljesítményértékelést a következő kategóriák szerint:
- kiemelkedő teljesítmény,
- átlag feletti teljesítmény,
- átlagos teljesítmény,
- átalag alatti, fejlesztésre szoruló teljesítmény,
- nem kielégítő, fejlesztésre szoruló teljesítmény.
Az összesített értékelést a részletes teljesítményértékelés során adott értékelések átlagaként kell elkészíteni.
Az összesített értékelés tartalmazza a következőket:
- egy részletes teljesítményértékelést, mely tartalmazza:
- az érintett személyes adatait,
- a teljesítménykövetelmények szerinti részletes szöveges értékelést, valamint az értékelést az összesített értékelésnél megadott kategóriák szerint.
- az összefoglaló értékelést, javaslatokat, intézkedéseket, melyek az érintett teljesítményértékelése során megállapíthatóak, és az érintett személy teljesítményének minőségi javítását segítik elő.
A vezető feladatot ellátók teljesítményértékelésének területeit és szempontjait a 6. számú melléklet tartalmazza.
3. A – nem vezetői feladatokat ellátó – pedagógusok teljesítményértékelése
3.1. A teljesítménykövetelmények meghatározása
A pedagógusok teljesítménykövetelményének kialakítását az intézményvezetők végzik.
A meghatározott teljesítménykövetelményeknek olyanoknak kell lenniük, melyek
- a minőségcélokhoz kapcsolódnak, annak megvalósítását szolgálják,
- figyelembe veszik a fenntartók által az intézményvezetők számára meghatározott teljesítménykövetelmények teljesítéséhez szükséges elvárásokat, s azok teljesítését szolgálják,
- mégis kellően konkrét elvárásokat fogalmaznak meg.
A teljesítménykövetelményeket minden tanév megkezdésekor, legkésőbb szeptember 15-ig meg kell fogalmazni, írásba kell foglalni és átvételi elismervény ellenében át kell adni az érintettnek.
A teljesítménykövetelmények meghatározására ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a vezetők esetében.
3.2. A teljesítményértékelés
A pedagógusok teljesítményét az adott évre rögzített teljesítménykövetelmények alapján kell értékelni.
Az értékelésben részt vesznek:
- a vezetők.
A teljesítményértékelés a teljesítménykövetelmények alapján értékeli a pedagógusok tevékenységét.
A pedagógusok teljesítményét a tanév végén, de legkésőbb a következő tanév megkezdéséig értékelni kell.
Az értékelést írásba kell foglalni.
A teljesítményértékelés tartalmára ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a vezetők esetében.
4. A teljesítménykövetelmények és az értékelés szempontjai
A teljesítménykövetelmények meghatározásánál, valamint a teljesítményértékelésnél a következő szempontokat kell figyelembe venni:
- a nevelés minőségéhez,
- a pedagógusokhoz,
- az intézmények általános megítéléséhez és működéséhez
kapcsolódó minőségcélok.
A pedagógusok teljesítmény-követelményének területeit és a teljesítményértékelés szempontjait a 7. számú melléklet tartalmazza.
*vissza*
|