A teljes körű intézményi önértékelés
A közoktatási törvény minőségirányítási program tartalmi követelményeit meghatározó része kimondja, hogy a közoktatási intézménynek a minőségirányítási programjában rögzítenie kell a teljes körű intézményi önértékelés
- periódusát,
- módszereit,
- a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.
1. Az intézményi önértékelés célja
Az önértékelés célja az Intézmény adottságainak, eredményeinek
- felmérése,
- a felmérések alapján rendelkezésre álló tények, adatok értékelése, majd
- a szükséges beavatkozások kidolgozása és végrehajtása.
2. Az intézményi önértékelés periódusa
Az Intézmény teljes önértékelését kétéves periódusokban készíti el.
A kétéves periódust az indokolja, hogy az éves periódusban ellátott teljes önértékelés túlzott terhet jelentene az Intézményre, a hosszabb periódus pedig az egyes értékelési elemek elvégzésének időtartama miatt nem mutatna egységes összképet.
A teljes intézményi önértékelést először 2009. évben kell elkészíteni.
3. Az intézményi önértékelés rendszere, módszerei
Az intézményi önértékelés során a következő rendszerben kell végezni az értékelést:
- értékelni kell az adottságokságokat,
- értékelni kell az eredményeket,
- az eredmények alapján meg kell határozni a további lépéseket a fejlődés érdekében.
Az önértékelés során az adottságok tekintetében felmérést kell végezni:
- a vezetés,
- a dolgozók szakmai irányítása,
- az Intézmény erőforrása,
- az Intézmény folyamatai,
- az Intézmény stratégiája
tekintetében.
Az önértékelés során vizsgálni kell az elért eredményeket,
- a meghatározó, kiemelt eredményeket,
- a partnereknél elért eredményeket, így:
- a fenntartó elégedettségét,
- a gyermekek és a szüleik elégedettségét,
- a pedagógusok elégedettségét,
- a gyermeket fogadó Intézmény elégedettségét.
Az önértékelés során meg kell határozni
- az erősségeket,
- a lehetőségeket,
- a gyengeségeket,
- a veszélyeket.
Az önértékelés során figyelembe kell venni:
a) a fenntartói értékelések során megfogalmazottakat, különösen az alábbi területeken:
- gazdálkodás,
- tanügyigazgatás,
- az Intézményben rendelkezésre álló oktatási-nevelési feltételek,
- a vezetési, illetve az intézményirányítási, népszerűsítési tevékenység,
- a pedagógus munkájának megszervezése,
- a szakmai munka értékelése,
- a nevelési program megvalósítása,
- az intézménnyel kapcsolatos általános elégedettség és az intézménnyel
kapcsolatban felmerült igények,
b) az Intézmény által a saját tevékenységének értékelése során tett megállapításokat az alábbi területeken:
- gazdálkodás,
- tanügyigazgatás,
- az Intézményben rendelkezésre álló oktatási-nevelési feltételek,
- az Intézmény szervezete, a vezetés, valamint ezek kapcsolata,
- a nevelés, képzés milyensége,
- az Intézmény által ellátott egyéb feladatok, szolgáltatások (szociális stb.)
- az Intézmény fenntartón kívüli partnereinek elégedettsége, illetve az intézménnyel szemben felmerült igényei.
4. A fenntartói minőségirányítási programmal való kapcsolat
Az Intézmény minőségirányítási programjában meghatározottak szoros kapcsolatban vannak a fenntartói minőségirányítási programmal.
A kapcsolat kétirányú:
- az önkormányzat minőségirányítási programja határozza meg azokat a főbb minőségcélokat, célkitűzéseket, melyeket az intézményi minőségirányítási program meghatározásakor figyelembe kell venni,
- az Intézmény minőségirányítási programja, a program szerint végrehajtott intézményi önértékelés, valamint a minőségirányítási program éves végrehajtásának értékelése alapján a fenntartónak át kell tekintetnie a minőségirányítási programját, és a helyzetnek megfelelően új célokat, követelményeket kell megfogalmaznia az intézménnyel szemben.
A két minőségirányítási program akkor tud jól működni, ha figyelembe veszik a folyamatosan változó adottságokat és eredményeket, és a szükséges intézkedéseket megteszi mind az Intézmény, mind pedig a fenntartó.
*vissza*
|